English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 88793745
نمابر: 88793745
آدرس دبیرخانه: تهران، میدان ونک چهارراه جهان کودک خیابان شهیدی کوچه سپر پلاک 1
پست الکترونیکی: anjoman.probiotic@gmail.com
کد پستی: 1518716513
تاریخچه انجمن

 ضرورت تاسيس

سلامتي و بهداشت انسان و در همين ارتباط، حفظ توازن در محيط زيست، از مهم‌ترين جنبه‌ها و دغدغه‌هاي زندگي او محسوب مي‌شود. مواد غذايي از اساسي‌ترين عوامل اثرگذار بر سلامتي موجودات زنده و انسان هستند. مواد غذايي‌ حاوي تركيب‌/تركيب‌هاي موثر (شيميايي يا ميكروبي) با قابليت ايجاد يك يا چند اثر سلامت‌بخش مشخص در بدن (ارتقاي سلامت پايه، كاهش احتمال دچارشدن به بيماري يا درمان نسبي بيماري)، فراي اثرات تغذيه‌اي معمول غذا، «فراسودمند» ناميده مي‌شوند. درحال‌حاضر، تقاضاي مصرف مواد غذايي فراسودمند در جهان به سرعت رو به افزايش است. علت اين پديده را مي‌توان در افزايش آگاهي مردم از اثرگذاري غذاها بر سلامت آن‌ها جستجو كرد. براي‌مثال، در سال 2000، بازار جهاني غذاهاي فراسودمند حدود 33 ميليارد دلار، در سال 2005، حدود 74 ميليارد دلار و در سال 2010، بيش از 167 ميليارد دلار بوده‌است.

ميكروارگانيسم‌ها از نخستين جلوه‌هاي حيات گسترده و شگفت‌آور كره‌ي زمين بوده‌اند. هرچند تعداد مشخصي از اين موجودات براي سلامتي انسان مضر هستند، بسياري از آن‌‌ها نه تنها سبب ارتقاي سلامتي آدمي مي‌شوند، كه اثرات سودمند اساسي براي محيط زيست دارند. اين ميكروارگانيسم‌ها را «ميكروارگانيسم‌هاي مفيد» مي‌نامند. ميكروارگانيسم‌هاي مفيد در سامانه‌هاي زيستي گياهي، دامي و انساني، كشاورزي و صنايع گوناگون ايفاكننده‌ي نقش‌ها و مزاياي فراوان هستند. «پروبيوتيك‌ها» از جمله‌ي اين ميكروارگانيسم‌ها به شمار مي‌روند كه اساسا با استقرار و عمل فعال در دستگاه گوارش جانوران، آن‌ها را از مزاياي سلامت‌بخش گوناگون برخوردار مي‌سازند. فرآورده‌هاي پروبيوتيك در دسته غذاهاي فراسودمند قرار مي‌گيرند. امروزه، نه‌تنها علوم مربوط به اين موضوع از گستردگي و پيشرفت قابل‌توجه برخوردار است، كه فرآورده‌هاي غذايي و دارويي از اين دست براي مصرف عموم در دسترس قرار دارد. فرآورده‌هاي غذايي پروبيوتيك بيش از 60% بازار فرآورده‌هاي فراسودمند را شامل مي‌شوند. با توجه به اهميت جهان‌شمول پروبيوتيك‌ها و در راستاي چشم‌انداز ايران 1404، جاي آن بود كه در كشور ما نيز انجمن علمي‌اي در خور و كارآمد تشكيل شود تا در تمامي جنبه‌هاي پيش از توليد فرآورده‌ (جنبه‌هاي ميكروب‌شناختي و زيست‌فناوري)، توليد فرآورده تا مصرف‌ (فناوري غذايي، فناوري دارويي، بازاريابي و فروش) و پس از توليد فرآورده (باليني و شبيه‌سازي‌شده‌ي باليني) فعاليت داشته و با بخش‌هاي مربوط داخلي و بين‌المللي به تعامل بپردازد.